Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Pereiti į pagrindinį turinį

C1

C1

Investicijos į kokybišką transportą padės trumpinti maisto tiekimo grandines 

Autorius: Steponas GEDVILA
Asociatyvi nuotr.
Asociatyvi nuotr.
Printer Friendly, PDF & Email

Jei būtų taip paprasta atsakyti, kaip ūkyje užaugintą produkciją greitai ir pelningai pateikti iki vartotojo stalo, visi jau seniai valgytų tik mūsų šalyje užaugintus, sveikus ir kokybiškus maisto produktus. Tačiau šį atsakymą rasti nelengva, o ūkininkai, atkakliai siekiantys trumpinti produkcijos tiekimo grandines, neretai susiduria su netikėtomis kliūtimis. Ryžtingiausi ir atkakliausi, kaip visada, savo tikslą pasiekia.

„Mano istorija – tai sėkmės per kančias istorija“, šiandien sako daugiau kaip 20 metų Lazdijų r. Kučiūnuose kalakutų auginimo verslą plėtojantis ūkininkas Gintas Cimakauskas.

Pasinaudojęs parama pagal Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 m. programos priemonės „Bendradarbiavimas“ veiklos sritį „Parama trumpoms tiekimo grandinėms ir vietos rinkoms skatinti vietos lygmeniu“, ūkininkas pagaliau turi visas galimybes pirkėjams nuolatos tiekti šviežią kalakutieną ir jos produktus. Šio ūkio darbuotojai dabar jau gali mėgautis puikiomis darbo sąlygomis moderniame, specialiai prekybai pritaikytame automobilyje. Tačiau iki tol teko nueiti kupiną išbandymų kelią.

Siekia, kad darbo vieta būtų „auksinė“

Parama trumpoms tiekimo grandinėms ir vietos rinkoms skatinti vietos lygmeniu prieš trejetą metų G. Cimakausko ūkiui buvo skirta vienam iš pirmųjų Lietuvoje. Daugelį metų auginęs kalakutus ir naudojęsis sava skerdyklėle, paruoštai produkcijai išvežioti ūkininkas tuomet turėjo mobilias parduotuves, kuriomis mėsa ir jos produktai  pasiekdavo ne tik sostinę, bet ir Kauną, Druskininkus. Tačiau atėjo laikas senas transporto priemones atsinaujinti, tad nutarė kreiptis paramos ir už ją įsigyti naujesnį ir modernesnį prekybos automobilį. 

„Juk ilgai netrauksi su senomis, nuolat gendančiomis mašinomis. Pagaliau ir darbuotojai šiais laikais nori, kad darbo vieta būtų patogi, „auksinė“. O ir man svarbu, kad viskas būtų tvarkingiau ir gražiau, juk ūkis nemažas“, pasakoja 300 hektarų dirbantis ir  kasmet per tūkstantį tonų kalakutienos užauginančio ūkio savininkas. Šio ūkio kalakutiena nuo įvežtinės skiriasi, nes čia paukščiai lesinami savame ūkyje pagamintais pašarais. 

„Tokio pobūdžio paramos projektų ir prieš trejus metus buvo nedaug, keliami reikalavimai atrodė gana sudėtingi, tad tvarkėmės gana ilgai. Negaliu skųstis, bet visgi nėra taip paprasta šioje srityje daugiau nuveikti. Turėjome sudėtingų reikalų“, – prisimena ūkininkas.

Paramos jis kreipėsi kartu su sūrius gaminančiais ūkininkais. „Ko prašėme, tą ir gavome. Šiai paramai būdinga tai, kad ne tu vienas prašai, bet prašo/ dalyvauja ir kitas ūkininkas. Kuo daugiau ūkininkų susivienija, tuo daugiau paramos galima gauti. Bet žinote, lietuviai sunkiai sugeba dirbti vienas su kitu, jam reikia vienam arba iš viso nieko. Būna, kad taip ir draugystė pasibaigia“, – juokauja ūkininkas. 

Įgyvendindami paramos projektą, ūkininkai pirko naują, tiesiai iš gamyklos, automobilį, kuris buvo ypatingas tuo, jog turėjo pažemintą važiuoklę. Po to ant jo reikėjo sumontuoti parduotuvę, joje įrengti vitrinas, šaldymo įrangą, šilto ir šalto vandens tiekimą, reklamos stendą ir pan. Tačiau šiuos darbus pažadėjusi atlikti įmonė atėjus laikui netikėtai persigalvojo, nutarusi, kad už visa tai pelno bus nedaug. Per projekto laikotarpį pabrango ir pats automobilis bei visos parduotuvės montavimui reikalingos medžiagos.

„Galėjome, aišku, numoti ranka ir sakyti, kad mums jau nieko nebereikia, bet per daug  sveikatos tam buvo įdėta“, prisimena ūkininkas.

Besidomintys parama turėtų suskubti

Galiausiai trumposios tiekimo grandinės kūrėjams pavyko rasti patikimą firmą, kokybiškai atlikusią visus suplanuotus darbus ir šiandien jie jau džiaugiasi, kad įgyvendintas paramos projektas teikia daug naudos: „Mašinai į servisus reikia rečiau  važiuoti. Naujoje, modernioje autoparduotuvėje žymiai geresnės darbo sąlygos, nes  yra kondicionierius, darbuotojui nekaršta, daug geresnės ir sąlygos prekybai“.

Tačiau jis atkreipia dėmesį, kad įgyvendinant paramos projektus, pavyzdžiui, įsigyti traktorių, žemės ūkio padargą gana paprasta, bet tokiu atveju, kai įsigyjamas daiktas, kurį vėliau reikės sukomplektuoti ir „išprašyti, kad tau jį dar ir pagamintų“, gali kilti rimtų rūpesčių: „Projekto įgyvendinimo metu daiktas gali pabrangti vos ne dvigubai“. 

Užbaigęs šį projektą, antrąjį prekybai skirtą automobilį ūkininkas įsigijo iš savo lėšų.

Žemės ūkio ministerija primena, kad visi, besidomintys parama trumpoms tiekimo grandinėms ir vietos rinkoms skatinti, turėtų sukrusti. Jau nuo liepos 12 d. iki rugsėjo 10 d. priimamos paraiškos pagal Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 m. programos (KPP) priemonės „Bendradarbiavimas“ veiklos sritį „Parama trumpoms tiekimo grandinėms ir vietos rinkoms skatinti vietos lygmeniu“.

Paraiškos gali būti teikiamos tik kartu su partneriais, kurie kartu su pareiškėju turi pasirašę jungtinę veiklos sutartį dėl bendro projekto įgyvendinimo.

Dėl paramos gali kreiptis fiziniai asmenys (ūkininkai), užsiimantys žemės ūkio, maisto produktų gamyba ir (arba) perdirbimu, ir (arba) rinkodara, privatūs juridiniai asmenys, užsiimantys žemės ūkio, maisto produktų gamyba ir (arba) perdirbimu, ir (arba) rinkodara, privatūs juridiniai asmenys, užsiimantys žemės ūkio ir maisto produktų prekyba, taip pat partneriais projektuose gali būti ir  viešieji juridiniai asmenys.

Keliamas sąlygas ir reikalavimus atitinkantiems paramos gavėjams maksimali paramos suma vienam projektui gali siekti net iki 700 000 Eur (be PVM) iš Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai ir Lietuvos valstybės biudžeto.

Numatytas paramos intensyvumas (paramos dydis skaičiuojamas atsižvelgiant į tinkamas finansuoti projekto išlaidas be PVM) – 60 proc. tinkamų finansuoti verslo plano įgyvendinimo išlaidų ir 100 proc. tinkamų finansuoti projekto bendrųjų, einamųjų bendradarbiavimo, einamųjų projekto įgyvendinimo bei skatinamosios veiklos, susijusios su trumposios tiekimo grandinės plėtra, išlaidų.

Projektai privalo būti įgyvendinti iki 2025 m. birželio 30 d.

a

Facebook komentarai