Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Pereiti į pagrindinį turinį

C1

C1

Tiesioginių išmokų klumpakojis: kaip senosios ES šalys mausto naujokes, o Europos Komisija to „nemato“

Autorius: Gediminas STANIŠAUSKAS
Phil Hogan'as pareiškė, kad tiesioginės išmokos šalims narėms buvo apskaičiuotos teisingai.
Phil Hogan'as pareiškė, kad tiesioginės išmokos šalims narėms buvo apskaičiuotos teisingai.
Printer Friendly, PDF & Email

Europos Komisija turi savitą tiesioginių išmokų skaičiavimo algoritmą. Viena formulė skirta senosioms ES valstybėms, o kitokia formulė, gerokai prastesnė, taikoma sąlyginai neseniai prie bendrijos prisijungusios šalims. Tokią išvadą galima daryti po Europos Komisijos išaiškinimo vienam Lietuvos europarlamentarų, kuomet pastarasis nurodė ydingą tiesioginių išmokų skaičiavimo metodiką.

Kas nutiko?

Vienas Lietuvos europarlamentarų EK pateikė klausimą, ar 2020 metais komisija ištaisys klaidą ir pakoreguos nacionalinius tiesioginių išmokų paketus valstybėms narėms, kurių išmokos mažesnės negu 90 proc. ES vidurkio.

Analizuojant DG AGRI informaciją apie ES senųjų valstybių narių 2004-2014 m. deklaruotus plotus tiesioginėms išmokoms gauti, pastebėta, kad esama ryškių skirtumų tarp paskaičiuotų ir faktinių plotų. Būtent pagal plotus yra suformuojami ES paramos vokai.

„Pavyzdžiui, Nyderlanduose 2008 m. buvo deklaruota 1,340 mln. ha, 2009 m. – 1,347 mln. ha, 2010 m. – 1,412 mln. ha, 2011 m. – 1,362 mln. ha. Tačiau skaičiuojant išmokų paketus 2014-2020 m. konvergencijai (tiesioginių išmokų suvienodinimui), 2011 m. spalio 11 d. Komisijos darbiniame dokumente nurodoma, kad 2009 m. Nyderlanduose deklaruotas plotas PEA (angl. potentially eligible area) sudarė ne 1,347 mln. ha, bet 1,815 mln. ha, tai yra buvo net 35 proc. didesnis“, – rašoma paklausime Europos Komisijai.

„Atitinkamai, pagal šį plotą – 1,815 mln. ha, o ne pagal DG AGRI informacijoje pateiktus, 2014-2020 m. laikotarpiu Nyderlandams buvo paskaičiuotas 35 proc. didesnis tiesioginių išmokų paketas, negu priklausytų pagal realiai deklaruojamus plotus. Panašūs neatitikimai yra su kelių kitų senųjų ES valstybių narių plotais. Šie duomenys taip pat iškreipė bendrąjį ES išmokų vidurkį, taikomą minėtoje konvergencijos formulėje, o tuo pačiu konvergencijai skirtas sumas“, – aiškinama dokumente.

Kokia apgaulės kaina?

Lietuvoje vidutinė tiesioginių išmokų suma 2019 m. (kaip ir 2020 m.) siekė 178 Eur/ha, nes deklaruotas plotas sudarė 2,9 mln. ha. Tad nacionalinis vokas tiesioginėms išmokoms siekė 517 mln. Eur.

Tačiau jei skaičiuotume potencialų žemės ūkio naudmenų plotą (ŽŪN), kaip buvo padaryta Nyderlandų atžvilgiu, Lietuvoje tiesioginių išmokų suma turėjo būti net 17 proc. didesnė ir siekti 209 Eur/ha. Taip yra todėl, nes ŽŪN rodiklis Lietuvoje siekia 3,4 mln. ha, tad ir nacionalinio voko dydis turėjo siekti ne 517 mln. Eur, o net 88 mln. Eur daugiau, tai yra 605 mln. Eur.

Tačiau yra ir dar viena aplinkybė. 2013 m. vasario 7-8 dienomis Europos Vadovų Taryba garantavo Lietuvai, kad 2020 m. tiesioginės išmokos mūsų šaliai turėtų būti ne mažesnės nei 196 Eur/ha. Tokiu atveju 3,4 mln. ha ŽŪN reikia dauginti iš 196 Eur/ha. Gautųsi, kad nacionalinis tiesioginių išmokų vokas šiemet turėjo siekti net 666 mln. Eur arba 28 proc. didesnis, nei dabar patvirtinti 517 mln. Eur/ha.

Ką atsakė Europos Komisija?

Europos Komisijos atsakymą Lietuvai pateikė tuometis EK komisaras žemės ūkiui Phil Hogan‘as. Jo teigimu, 2004–2014 m. keliose valstybėse narėse, įskaitant ir Nyderlandus,  deklaruotų ir remiamų plotų „skirtumai yra įprasti ir pakankamai užfiksuoti dokumentuose“.

„Tai nėra neatitikimai“, – teigė P. Hogan‘as.

Pasak jo, 2011 m. lapkričio 11 d. darbiniame dokumente (Tarybos nuoroda – 16261/11) nurodytus plotus sudaro „visi priimtinų pareiškėjų deklaruoti reikalavimus atitinkantys hektarai, nepriklausomai nuo to, ar jų skaičius atitinka teisių į išmokas skaičių“.

„Klausime nurodyti duomenys yra susiję su remiamais plotais, o jie iš visų PEA (plotų) apima tik hektarus, susietus su teisėmis į išmokas (ir todėl už juos pagal tas teises gali būti mokamos tiesioginės išmokos)“, – akcentuoja P. Hogan‘as.

Jis priduria, kad „skirtingai nei valstybėse narėse, kurios taiko vienkartinės išmokos už plotus sistemą, norint gauti tiesiogines išmokas valstybėse narėse, kuriose naudojamas teisių į išmokas modelis, reikalavimus atitinkantys hektarai turi būti susieti su teisėmis į išmokas“.

„Reikalavimus faktiškai atitinkantis plotas visose valstybėse narėse yra PEA, nepriklausomai nuo to, ar naudojamas teisių į išmokas modelis, – aiškina P. Hogan‘as. –Todėl išorinės konvergencijos (tiesioginių išmokų suvienodinimas) skaičiavimas 2014–2020 m. daugiametėje finansinėje programoje, siekiant nustatyti to laikotarpio tiesioginių išmokų finansinius asignavimus, buvo grindžiamas PEA. Taigi taisytinų klaidų nėra“.

Facebook komentarai