Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Pereiti į pagrindinį turinį

C1

C1

Vikšriniai traktoriai: privalumai ir kai kurių modelių palyginimas

Autorius: Piotr ŠIČIOV
Vikšrinis traktorius.
Vikšrinis traktorius.
Printer Friendly, PDF & Email

Vikšriniai traktoriai, traktoriai gumine važiuokle, kuo skiriasi ratinis ir vikšrinis traktorius, sukibimo su žeme plotas, guminiai vikšrai

Kuo skiriasi vikšrinis traktorius nuo tradicinio ratinio traktoriaus? Jeigu technologijos sukūrė vikšrinę sistemą, reiškia tradicinės traktorių padangos kai kuriais atvejais kėlė nepasitenkinimą ir buvo neefektyvios tam tikromis sąlygomis. Vikšrinių traktorių prototipais buvo tankai, kurių vikšrai sugebėdavo įveikti sudėtingus paviršius: klampius purvus, pelkėtą žemę – ten, kur įprastos padangos bejėgės. Tankų vikšrų savybes paveldėjo traktorių vikšrinės važiuoklės – jos be vargo juda drėgnos ir šlapios dirvos paviršiumi, per balas ir bekeles, per klampų molį ir purvą, per minkštus ir nestabilius durpynus, per labai minkštą birų smėlį, skirtingai nuo padangų, kurios paminėtomis sąlygomis klimpsta.

O kaip gi važiavimas asfaltuota danga? Juk metaliniai vikšrai sugandins ją kaip tankai, teks atlyginti nuostolius už visuomeninio turto gadinimą. Tam ir sukurtos guminės vikšrinės važiuoklės, kuriomis leidžiama važiuoti asfaltu, ir jos tikrai nesudarkys asfaltuotų kelių. Guma gali susidėvėti nuo dažno važinėjimo asfaltu, bet vikšrinis traktorius skirtas darbui laukuose, durpynuose, miškuose, o ne pasivažinėjimams greitkeliu.

Vikšrinio ir ratinio traktorių palyginimas

Nustatyta, jog vikšrinė važiuoklė gerokai plačiau ir patikimiau sukimba su dirvos paviršiumi. To dėka 3-5 kartus sumažėja toks nemalonus dalykas, kaip tempiamų lauko dirbimo įrangos praslydimas, kuris kenkia produktyvumui. Įprastų traktorių praslydimo dažnumas vidutiniškai siekia 10-15 %, vikšrinių traktorių – 2-5 %.

Sukibimo su žeme plotas (1,7-3,5 m²) kai kurių vikšrinių traktorių gamintojų teigimu yra 50-200 % didesnis už paprastų padangų sukibimo rodiklius (1,2 m²). Išimtį sudaro tik labai plačios arba dvigubos padangos (kai vietoj vieno rato yra du) – tokie ratuoti traktoriai gali konkuruoti su vikšriniais dėl platesnio kontaktinio ploto (2,5 m²).

a

Paprastų padangų darbinis plotas yra siauresnis (išskyrus plačias ir dvigubas padangas), todėl jos palieka drėgnesnėje ir minkštesnėje dirvoje gilesnes provėžas. Tokiu būdu dirbamo lauko žemei daroma žala: padangos giliau sutankina žemę provėžose, jose dirva tampa sunkesnės struktūros, pro kurią sunkiau prasiskverbti vandeniui ir orui, taip reikalingiems augalų šaknims. Provėžose kaupiasi lietaus vanduo, kuriam sunku įsigerti gilyn į dirvą, formuojasi balos, sukeliančios augalų puvimą ir ligas. Dėl to ženkliai sumažėja derlingumas ir padidėja išlaidos jo atkūrimui ir pagerinimui. Dirvą provėžose po padangomis suslūgsta 1200-1700 g/cm², o po vikšrais – 400-460 g/cm² (tai 3-4 kartus mažiau).

Manevringumu, o taip pat greičiu keliuose vikšrinis traktorius, žinoma, pralaimi ratiniam traktoriui, kuris važiuoja vidutiniškai apie 40-50 km/val. greičiu (vikšrinis “išspaudžia" apie 17-30 km/val.). Bet jis ir nebuvo tam sukurtas, kad juo nulėkti į kaimo krautuvėlę arba pas kaimyną į svečius. Važiuojant keliu vikšrai įkaista, todėl kas 20-30 minučių technikai reikia sustoti ir leisti jiems atvėsti.

Kuro sąnaudos, dirbant klampioje dirvoje arba ariant labai šlapią žemę, vikšrinių traktorių bakuose yra mažesnės. Tuo tarpu paprastam ratiniam traktoriui, atsidūrusiam klampioje drėgnoje dirvoje, reikia ilgiau buksuoti, kankinti variklį ir išnaudoti daugiau kuro. Mažesni kuro sąnaudos rodikliai jam pasiekiami, važiuojant tik sausa dirva. Statistika: vikšrinių traktorių buksavimas – iki 2 %, ratuotų buksavimas – 10-15 %.

Didesnė trauka leidžia vikšriniams traktoriams tempti labai sunkius padargus (10-15 % sunkesnius): didesnio pločio dirvos dirbimo techniką ir sėjamąsias.

Kainų atžvilgiu, žinoma, taupiau būtų įsigyti tradicinį ratinį traktorių, nes vikšriniai traktoriai (ypač su gumine važiuokle) yra gerokai brangesni. Tai sudėtingesnės konstrukcijos technika.

Guminių vikšrinių sistemų palyginimas tarpusavyje

Vikšriniai traktoriai klasifikuojami į modelius su 2 vikšrais ir su 4 vikšrais (po 2 iš kiekvienos pusės). Traktoriai su 4 vikšrais gali lengviau manevruoti, skirtingai nuo traktorių su 2 vikšrais. 4 vikšrų sukibimo su žeme plotas yra didesnis.

Savo ruožtu 4 vikšrų važiuoklės gali skirtis į plačias ir siauras, kaip kanadietiškos S-Tech, kuriems Lietuvoje atstovauja UAB “Rovaltra”. S-Tech galinės važiuoklės yra aukštesnės už priekines.

Palyginimui:

• Plačios vikšrinės sistemos S-Tech 600GX (adaptuotos žiemos sąlygoms) vikšrų plotis – 635 mm;

• Siauros vikšrinės sistemos S-Tech 600R vikšrų plotis – 305-406 mm.

• S-Tech 600GX sukibimo su žeme plotas: 3,29 m²;

• S-Tech 600R sukibimo su žeme plotas: 1,70-2,27 m²;

a

Vikšrinių traktorių greičio palyginimas

• Vikšrinis traktorius Suokone MT-700 su gumine važiuokle – 18 km/val.

• S-Tech vikšrinių sistemų greitis – 17-20 km/val.

• Pusiau vikšrinis traktorius Claas Axion 900 Terra Track – iki 40 km/val.

• Vikšrinis traktorius Case IH 620 – 37 km/val. 

Facebook komentarai